Népszerű sportok
Még több sport
Összes megjelenítése

Miért utálják annyira Németországban Gulácsiék csapatát?

Eurosport
Eurosport

Publikálva 12/02/2017 - 10:01 GMT+1

Tündérmese a Leipzig felemelkedése, vagy csak ügyes marketinghúzás?

Fotó: Eurosport

A futballhuliganizmus jelensége Németországban sem számít újdonságnak, de ami a Bundesliga két topcsapatának szurkolói között történt, az valami másról szólt.

A Borussia Dortmund - egyébként legendásan jó hírű szurkolói - köveket és palackokat dobáltak, illetve molinókkal fejezték gyűlöletüket Németország feltörekvő újgazdag csapata, az RB Leipzig iránt.
A klub már első Bundesliga szezonjában a Bajnokok Ligája helyekért küzdhet. A gyűlölet forrása a tulajdonosban keresendő, a Red Bull ugyanis 100%-ban birtokolja a csapatot.
"Vágják le a bikákat", "a Red Bull a futball ellensége" - többek között ilyen és ehhez hasonló feliratokkal fejezték ki a szurkolók undorukat, és ezek még a finomabb szlogenek közül valóak. (A címlapképünkön látható is néhány transzparens - a szerk.)
A meccsre kilátogató családokat sem kímélő támadásokban hat szurkoló és négy rendőr megsérült. Max Elbert az egyik vezető beosztásban lévő szakember szerint elfogadhatatlan ez a fajta viselkedés. "Akár szeretik az RB Leipzig csapatát, akár nem, az indulatoknak nem szabadna ennyire elszabadulnia."

De honnan ered a gyűlölet?

picture

Fotó: Eurosport

Tudni kell, hogy a Dortmund szurkolói nincsenek egyedül az indulataikkal. Az egyik berlini bulvárlap, a Berliner Kuriner arra sem volt hajlandó, hogy nyomtatásban közölje a csapat nevét, ehelyett a "Dosenverkauf" (kb. doboz/konzervárusok) kifejezéssel utaltak rájuk.
Az üdítőitalok árusítása a cég egyik legfontosabb tevékenysége a csapatot birtokló Red Bullnak. 2009-ben vásárolták fel a Lipcse külvárosában lévő egyesületet, azóta hét szezon alatt négy osztályt ugrottak. Ennek ellenére sokan nem sikertörténetként látják a Leipzig felemelkedését.
Elsősorban a csapat üzleti modellje zavaró sokaknak. A hagyományos német csapatoknál ugyanis nem jellemző hogy egyetlen, rendkívül gazdag tulajdonosa, befektetője legyen. A vezetőségi tagoknak kell birtokolnia a részvények többségét, de ez a Lipcsénél csak 17 fő. Vagyis követik a törvények betűit, csak épp a szellemiségét nem.
picture

Fotó: Eurosport

A Borussia Dortmund egyik vezetője, Hans-Joachim Watzke a csapat egyik legnagyobb kritikusa. "Ez egy olyan csapat, amit azért hoztak létre, hogy növeljék a Red Bull bevételeit. Semmi másért."
Andreas Bischop blogger még ennél is tovább ment.
"Ezt a csapatot nem birtokolja vagy szponzorálja egy cég, gyakorlatilag olyan, mintha egy outlet-üzlet lenne. Ez teljesen új szintje a sportot kihasználó marketingnek."
Mások szerint viszont az RB Leipzig biztosítja a város és a környező régió igényeit. A korábbi keletnémet városok az 1990-es egyesítést követően nem sok Bundesliga-élményben részesültek.
"A futball egy üzlet, amihez rengeteg pénz kell - mondta Martin Machowecz a Die Zeit újságírója. "Most végre jött valaki, aki gondoskodott arról, hogy Nyugat-Németországhoz hasonló színvonal legyen egy olyan területen, ahol erre nagy szükség volt."

A lipcsei hagyományok

picture

Fotó: Eurosport

Abban sok igazság van, hogy a Red Bullnak nincs jelentős múltja a futballban, de a történelmet a város és a stadion biztosítja.
  • Itt alapították a Német Labdarúgó Szövetséget (DFB)
  • 1903-ban a VfB Leipzig lett az első német bajnok
  • A stadiont 1950-ben építették, részben második világháborús törmelékekből
  • A Zentralstadion 100 ezer fő befogadására is alkalmas volt, ezzel Németország legnagyobb stadionja volt
  • Kelet-Németországnak sok nemzetközi meccse volt, ahogyan a Lokomotiv Leipzignek is
A Lokomotiv Leipzig az egész világ figyelmét felkeltette, amikor büntetőkkel legyőzte a Bordeaux csapatát és bejutott a KEK döntőbe 1987-ben. A kapusuk azon a meccsen két büntetőt megfogott, egyet pedig saját maga értékesített.
A Zentralstadiont végül bezárták, de a 2006-os világbajnokságra kapott egy új stadiont a város. A régi stadion ovális "gyűrűje" megmaradt, ezen belül húzták fel az új arénát. Ma ezt is Red Bull arénának hívják.

Hogyan tört fel ennyire gyorsan a csapat?

picture

Fotó: Eurosport

Sokan Ralf Rangnick kinevezéséhez kötik a csapat fejlődésének fordulópontját. Előtte ugyanis két meglehetősen frusztráló szezont töltött el a klub a negyedosztályban. Sportigazgatóként - sőt rövid ideig edzőként is - összesen három feljutást ünnepelhetett négy év alatt.
Ralf Rangnick elképzeléseiben pedig a fiatalok töltenek be kulcsfontosságú szerepet.
Gyakran vásárol olyan futballistákat, akik azt megelőzően nem kaptak még profi szerződést. Nem csoda, hogy a Leipzig rendelkezik a Bundesliga legfiatalabb keretével, az átlagéletkor kevéssel 23 év felett van.
picture

Fotó: Eurosport

A szemében a fiatal játékosok éhesebbek a sikerre, ami remekül passzol a játékfilozófiájához.
Lipcsében nagy hangsúlyt fektetnek a korai letámadásokra és az ellenfél térfelén megszerzett labdákra. "Még ha te is vagy a világ legjobb játékosa, ha három játékos ront rád egyszerre, a végén elveszíted a labdát" - foglalta össze filozófiáját.
Ralf Rangnick a klub üzleti modelljében is hisz. "Mire kellenek a (vezetőségi) tagok? Sokkal jobban érdekel, hány szimpatizánsa a klubnak."
A Red Bull-tulajdonos Dietrich Mateschitz szerepét firtató kérdéseket is lerázta magáról. Elmondása szerint évente maximum néhány alkalommal beszélnek telefonon. És, hogy mit gondol arról az állításról, miszerint a Red Bull csak az eladás növelése miatt vásárolta meg a csapatot?
"Számunkra ez teljesen lényegtelen. Semmi köze ahhoz, amit mi csinálunk."
Tim Mansel/BBC News
Csatlakozz a több mint 3 millió felhasználóhoz az appunkon
Legyenek mindig kéznél a legfrissebb sporthírek, eredmények, élő közvetítések
Letöltés
Kapcsolódó témák
Cikk megosztása
Hirdetés
Hirdetés