Népszerű sportok
Még több sport
Összes megjelenítése

Az elsőtől az utolsó napig figyelni kell – 5+1 szakasz, ami eldöntheti az idei Tour de France-t

Szabó Bence

Frissítve 24/06/2024 - 21:13 GMT+2

Az idei Tour de France útvonala sok szempontból különleges. Nagy Rajt Olaszországban, az első nagy hegyek már a negyedik napon, visszatér a murva, de bőven kijut rövid és brutális napokból is. A zárás pedig 35 éve nem látott módon nem egy sprintszakasz, így az utolsó napon is változhat a sárga trikós kiléte. Mutatjuk, melyik etapokon dőlhet el a verseny.

Nézd meg a 2023-as Tour de France összes díjátadóját egy helyen

Az idei Tour de France útvonala sok szempontból különleges.

Kezdve a Nagy Rajttal, ami még sosem volt Olaszországban, most ellenben az első három szakaszt is ott rendezik. Folytatva a hegyekkel, amikből az első és utolsó napokra is sok jut, a verseny közepe viszont ilyen szempontból mintha a megszokottnál üresebb lenne. És zárva az utolsó etappal, ami ezúttal az olimpia miatt nem a szokásos párizsi körözés, így még az is előfordulhat, hogy évtizedek óta először tényleg csak az utolsó napon dől el a verseny.
Már röviden összefoglalva is látszik, milyen izgalmakat tartogathat a verseny, de az egész igazán csak akkor bontakozik ki, ha részleteiben megnézzük, milyenek a napok, amik eldönthetik a Tourt. Lássuk tehát azt az 5+1 szakaszt, ami szerintünk sorsdöntő lehet 2024-ben.

1. szakasz: Firenze-Rimini – 206 km (Június 29.)

Idén több szempontból is bevállalósak voltak a szervezők a Nagy Rajttal. Nem csak hogy a verseny története során először Olaszországba vitték az első szakaszokat, de Tour mércével mérve tényleg szokatlanul kemény napokat raktak össze a verseny elejére.
Rögtön a nyitószakaszon hét kategorizált emelkedő és majdnem 4000 méternyi szintemelkedés vár a mezőnyre, ez bizony még igazán hosszú hegyek nélkül is az összetett menők napja lehet. Az utolsó, San Marinóban található emelkedő ugyan 26 kilométerre lesz a céltól, a szakasz győztese viszont a siker mellett a sárga trikót is felveheti majd, így biztos nem leszünk híján a bátor próbálkozásoknak.
A bónuszt pedig a környék adja, ami a fantasztikus látvány mellett a Giro-Tour duplát utoljára elérő Marco Pantani előtt is tisztelgés.
picture

Tour de France 2024 - 1. szakasz

Fotó: Eurosport

4. szakasz Pinerolo-Valloire – 138 km (július 2.)

Mindössze a negyedik napig kell várni az első igazi hegyi szakaszra is. A táv ugyan nem hosszú, szigorúan a százalékokat nézve pedig sem a Sestriere (40km – 3,7%), sem a Galibier (23,6 km – 5%) nem a világ legnehezebb emelkedője, a mezőny ellenben többször is 2000 méterrel tengerszint felé megy, így nehéz elképzelni, hogy a szakaszon ne rogyna meg legalább egy-két nagyobb név.
Különösen érdekessé teheti a napot, hogy hosszú ideig ez lesz az egyetlen igazi magashegyi szakasz. Mivel az esélyesek közül többen, főleg Jonas Vingegaard erősen kérdőjeles formában érkeznek a versenyre, a riválisok simán dönthetnek úgy, hogy még az első napokban megpróbálják kihasználni ezt a lehetséges gyengeséget.
picture

Tour de France 2024 - 4. szakasz

Fotó: Eurosport

9. szakasz: Troyes-Troyes – 199 km (július 7.)

Mint azt említettük, az idei Tour útvonala érdekesen van felépítve, a 4. szakaszt követően sokáig nem találkozik igazi hegyekkel a mezőny. Ez viszont nem jelenti, hogy ne jönnének nagyon izgalmas etapok, a szervezők erről ezúttal a murvás utakkal gondoskodtak.
Ugyan sokan vitatják, hogy az olyan látványosságoknak, mint a murva vagy a kockakövek van-e helye egy háromhetesen, ez az utóbbi években nem nagyon izgatja egyik nagy kör szervezőjét sem. Ezúttal 14 szektor és összesen 32 kilométernyi murva került az útvonalba, ami ugyan kevesebb, mint a fele a Strade Bianchén lévő számnak, de így is bőven elég lesz arra, hogy idegessé tegye a mezőnyt és izgalmassá a szakaszt.
Elég egyetlen hiba vagy balszerencse, és valaki perceket bukhat az összetettben, amit később nagyon nehéz lesz visszaszerezni.
picture

Tour de France 2024 - 9. szakasz

Fotó: Eurosport

14. szakasz: Pau - Saint-Lary-Soulan – 152km (július 13.)

Nehéz, de nem lehetetlen. Ugyan a második hét végéig kell várni, mire visszatérnek a hegyekbe a versenyzők, de ott egymás után rögtön két brutális nap követi egymást.
Mi most a kettő közül az elsőt emeljük ki, mivel a tapasztalatok azt mutatják, a rövid de sok emelkedőt tartalmazó napok sokszor izgalmasabbak, mint az igazi brutális, 200 kilométer hosszú hegyi szakaszok. Na meg ott az útvonalban a Tourmalet (18,7 km – 7,4%), zárásnak pedig a Pla d'Adet (10km - 8,7%), ami tényleg kegyetlennek tűnik.
Másnap pedig a francia nemzeti ünnepen jön egy újabb szakasz a hegyekben, így az sem nyugodhat meg, aki ezt az etapot sikerrel veszi.
picture

Tour de France 2024 - 14. szakasz

Fotó: Eurosport

19. szakasz: Embrun – Isola 2000 – 145km (július 19.)

A 19-20. szakaszra hasonló megoldást választottak a szervezők, egymás után két rövid, de elképesztően nehéz napot tettek a programba. Ebből az elsőre alig 145 kilométeren kb 4500 méter szintemelkedés jut, benne a verseny legmagasabb hegye, a Cime de la Bonette a maga 2797 méterével.
A befutó az Isola 2000 emelkedőjén – nem meglepő módon szintén 2000 méterrel a tengerszint fölött - lesz, ahol utoljára több mint 30 éve, 1993-ban zárult szakasz a Touron. Akkor a hegy az összetett szempontjából nem volt döntő (Tony Rominger szakaszt vitte, Miguel Indurain viszont simán megtartotta a sárgát), meglátjuk, ezúttal mi lesz a helyzet.
Ha ez a nap nem, a következő még mindig eldöntheti a versenyt, hiszen a 20. szakasz is négy nehéz hegyet tartalmaz.
picture

Tour de France 2024 - 19. szakasz

Fotó: Eurosport

+1 – 21. szakasz: Monaco – Nizza – 34km (július 21.)

Évtizedek óta megszokhattuk, hogy a harc a sárga trikóért a 20. szakasszal véget ér, az utolsó nap pedig Párizsban már a sprintereké. Ezúttal viszont, ha már a fővárosba a közelgő olimpia miatt nem juthat el az idei verseny, a szervezők úgy döntöttek, ezt a hagyományt is megszakítják.
picture

Tour de France 2024 - 21. szakasz

Fotó: Eurosport

1989-ben Laurent Fignon és Greg Lemond között mindössze nyolc másodperc döntött a záró időfutam után, valami ilyesmi forgatókönyv élhetett az ASO döntéshozóinak fejében, amikor eldöntötték, hogy a versenyt idén egy 34 km-es TT-vel fejezik be. Az útvonal ráadásul egyáltalán nem sík, így tényleg bőven változhat még az összetett állása, álomszerű esetben pedig tényleg csak utolsó nap utolsó méterein derül majd ki, ki lehet idén a sárga trikós.
Csatlakozz a több mint 3 millió felhasználóhoz az appunkon
Legyenek mindig kéznél a legfrissebb sporthírek, eredmények, élő közvetítések
Letöltés
Kapcsolódó témák
Cikk megosztása
Hirdetés
Hirdetés